Co s dopravou ?

Čím dál tím víc se obávam, jaký vliv bude mít doprava na zbytky přírody, co nám ještě zbývají. V současnosti probíhá řada sporů o trasy dálnic. Nejsem přímo jejich odpůrcem, je mi jasné, že nějaká síť být musí. Typickým příkladem je dálnice D3 z Prahy na jih přes České Budějovice do Rakouska, kam v současnosti pořádná silnice nevede. Nedokáži ale pochopit trasy, kudy jsou tyto nové dopravní tepny navrhovány. Ovšem nejde jen o trasy, ale vůbec o celkovou koncepci dopravy.

Po vstupu Česdké republiky do EU se rapidně zvýšila přeprava zboží přes naše území. A lepší to nebude. Stačí se podívat na návrh Euroústavy, konkrétně čl. III-237. Na jeho základě jsou tranzitní země uvnitř EU diskriminovány, neboť přes ně mohou projíždět kamiony okolních zemí, ale nemohou se tomu bránit. Přes okrajové země (Anglie, Itálie...) ale tento tranzit nevede...

Vzniká tak obrovský tlak na obyvatele, kteří pochopitelně chtějí klid. Místo toho, aby se hledalo řešení, tak se automaticky řekne: "Je moc kamionů, musí se postavit dálnice za každou cenu". Ale copak doprava zboží kamiony je jediné řešení? Proč nejsou podobné prostředky, jako na budování dálniční sítě, poskytnuty na rozšíření přepravy zboží po železnici? Ta je výrazně šetrnější k životnímu prostředí, ohleduplnější k obyvatelům, uspoří se množství nafty a hlavně je bezpečnější. Stačí se jen podívat na statistiky dopravních nehod. Jak je to z finanční nákladností nevím. Předpokládám, že přeprava kamionem může být za současné situace levnější. Ovšem stát musí investovat nejen do stavby dálnic, ale i do následných oprav. Výsledkem je, že kamionovou dopravu dotujeme všichni ze svých daní. Kdyby se to samé dělo se železnicí a naopak kamiony musely platit odpovídající poplatky, tak by nejspíš byla výrazně levnější. Takže většina výhod je na straně železnice, přesto je ignorována. Proč??? Ukázkový příklad předvedlo dnes ministerstvo dopravy - pozastavilo stavbu vlakového koridoru přes Jižní Čechy do Rakouska a to i přes protesty krajů, měst i ekologů. Odhadovaný termín dokončení: rok 2016... Prý nejsou peníze. Ale na dálnice ano.

Ostatně zrovna dálnice stejným směrem je také důvodem sváru. Je navrhovaná trasa od Prahy, přes Jílové u Prahy, Sázavu, kolem Medníku a dále na Jih. Je jasné, že na řadě míst asi budou spory. Ty jsou vždy. Ale vedení přes Posázaví nechápe asi nikdo. Četl jsem o této trase už hodně, stejně jako jsem slyšel řadu debat. Ale doposud jsem nepochopil, proč je tato trasa tak prosazovaná a proč je výhodnější než jiná navrhovaná řešení. Co jsem tak pochytil, tak:

  • je potřebná (ano, ale to nevysvětluje, proč je vedená právě tudy)
  • je to nejlepší řešení (přestože studie, kterou nechaly vypracovat postižené obce říká opak)
  • je ekologická (nevím jak. Prý tím, že svedou dopravu jen do malého prostoru. Že tím prostorem je jedno z posledních zelených míst kolem Prahy s řadou chráněných území, to už nehraje roli)
  • ulehčí regionu (což je nesmysl. Předně lidé zde žijící nebudou moci tuto dálnici použít pro dopravu do hlavního města, neboť povede pouze na vnější obchvat. Budou tedy nuceni nadále používat starou benešovskou. Druhá věc je, že zde bude jediný nájezd a to u Jílového. Veškerá auta, která se budou chtít dostat na dálnici, budou muset jet přes toto městečko. A to nemluvím o tom, co se stane, pokud dojde na dálnici třeba k nehodě či opravě a auta budou muset jet jinudy - opět sjedou do Jílového a dál přes celý region...).

Pravděpodobně je toto řešení i nejdražší ze všech. Jen od Prahy k Sázavě se budou muset postavit asi tři tunely (metodou odtěžení kopce - včetně lesů na něm) a následně přes kilometr dlouhý most do oblouku vysoký více jak 100 m. Proti tomuto návrhu stojí varianta vést dálnici přibližně současným tahem na Tábor a České Budějovice, případně prodloužením dálnice z Příbrami přes Písek dále na jih. A jako v jiných případech - přestože je většina zůčastněných proti tomuto řešení, je stále prosazováno jako jediné. A tlak na obyvatele zatížené dopravou roste a roste, dokud nebude situace natolik vážná, že se schválí jakákoliv dálnice.

Podobný průběh to mělo i s dálnicí přes České Středohoří. Přestože jsem byl vždy pro domluvu, od tohoto rozhodnutí už si tím moc jistý nejsem. Jaká byla situace? Stavělo se oblíbenou "salámovou" metodou - tj. postavit dálnici na místech, kde není se stavbou žádný problém až k místu, kde je třeba chráněné území. Nastane situace, že se zvedne odpor. Vtip je v tom, že dálnice je k tomuto místu dovedena z obou stran a zkrátka se propojit musí. A za dané situace už nejde vést okolo. Stačilo by přitom tak málo - začít stavět, až se vybere a schválí celá trasa. Tohle je nátlak, přitom ve všech médiích jsou jako nátlakové organizace vedeni ekologové. Vrchol byl právě při hlasováni o dálnici přes České Středohoří. Stavbaři navrhovali estakádu, ekologové tunel. V diskuzi padaly argumenty, že se ekology nelze domluvit na kompromisu, neboť přijmou pouze jejich návrch. Problém byl, že přišli právě s kompromisním řešením, snažili se vyjít vstříc. Kdyby od začátku hájili zájmy, že přes České Středohoří dálnice vést nesmí, že musí kolem (což díky salámu už nebylo technicky možné), tak by se třeba domluvili na kompromisu - tunelu. Jasně, je to jen teorie. Ale mám čím dál tím větší pocit, že být vstřícný se nevyplácí a mělo by se přejít k tvrdším postupům. Ale na to já osobně nemám žaludek. Ostaně už teď jsou ekologové ti špatní a každý, kdo podobným stavbám z různých důvodů brání, je nazván ekologem - v hanlivém slova smyslu. A to přesto, že s ekologií nemá nic společného.

Nevím, co dělat. Občas mám pocit, že se lidé zbláznili. Jediné, v co doufám, že přijde co nejdřív ropná krize. Podle všech odborníků i ekonomů je na spadnutí během následujících 5ti až 50ti lety, protože ropa už dochází. Proto ji raději všechnu spálíme v motorech, místo abychom ji použili jako surovinu na výrobu. Pak už asi každý bude hodně přemýšlet, jak bude dopravovat sebe nebo zboží, neboť cena benzínu a nafty vyroste do závratných výšek. Pak se nejspíš vrátí čas železnic, ale co budeme dělat s těmi stovkami betonových hadů hyzdící naší krajinu???

Mapa D3 Mapka plánované dálnice D3

 

Jméno
Text