Ekologické ohlédnutí

Po delší době bych se rád vrátil k některým známým ekologickým kauzám. Jaký je jejich stav na začátku nového roku? U kolika z nich už je rozhodnuto? Podařilo se některé zvrátit?

Nejprve bych začal "liniovými stavbami", jak se říká dálnicím. Věnoval jsem se jich v článcích Co s dopravou a Ekologický rozcestník.

Rychlostní komunikace přes Český ráj (R35)
Situace je více méně nejasná. Jakmile obce a občanská sdružení uspějí, Liberecký kraj začne znovu přezkoumávat všechny varianty... Zatím to ale vypadá, že se snad štěstěna přiklání na stranu odpůrců stavby. 5. října se Český ráj stal součástí evropské sítě geoparků a tím pádem i parkem UNESCO (více zde). To by snad mohlo mít vliv na zrušení plánované výstavby. Navíc 22. prosince Ministerstvo životního prostředí vydalo rozhodnutí, v němž požaduje posouzení vlivu stavby na životní prostředí a to včetně jižní varianty. (více zde). To navíc napadlo současnou studii "za plnou chyb a zkreslujících závěrů" (více zde). V tomto případě tedy stále není rozhodnuto.

Dálnice přes České Středohoří (D8)
Jak asi kažý ví, nakonec vyhrála varianta stavby dálnice přímo přes České Středohoří. Nepodařilo se prosadit ani kompromisní variantu, kdy by dálnice vedla tunelem Klabačka. Zde tedy ekologové prohráli. Zajímavé je ale sledovat následný vývoj. Ekologické organizace stáhly žaloby, aby nebránily stavbě a následně zbytečně nezatěžovaly okolní vesnice kamionovou dopravou. Přesto Ředitelství silnic a dálnic ČR neplní stanovený harmonogram. Dodnes není vydané stavební povolení na řadu klíčových staveb a již dnes má výstavba asi rok zpoždění. Jsem zvědav, kdo nakonec bude moci za nesplněné termíny. Že by, jako vždy, ekologictí aktivisté? (více zde)

Dálnice přes Sázavu (D3)
Tato důležitá tepna na jih Čech a hranice s Rakouskem je kritizována především pro řešení překročení Sázavy, které má být přímo pod Medníkem. 14. prosince se vláda rozhodla pro nejvíce kritizovanou variantu. Jedná se o variantu, kterou navrhoval Středočeský kraj. Varianty ekologických organizací, stejně jako ministerstva životního prostředí byly zamítnuty. Více si můžete přečíst zde nebo zde. I v tomto případě vítězí zastánci.

Dálnice na Hradec (D11)
U této stavby byl spor především o prostor Libického luhu. Ekologové navrhovali řešení, že by dálnice vedla alespoň po estakádě a nebránila v této ohrožené oblasti migraci živočichů. Dálnice se již staví, ale potýká se s řadou problémů, dochází k výrazným zpožděním s vyvlastňováním pozemků i k problémům s financováním. Podle tiskové zprávy Dětí země se navíc úsek z Libice do Chýště staví bez pravomocného územního rozhodnutí (ostatně to je běžná praktika a ekologické organizace tyto spory u soudů většinou vyhrávají - ovšem to je již stavba hotová nebo značně pokročilá...). Více zde. Co se týká Libického luhu, samozřejmě byla zvolena horší alternativa - estakáda se nestaví, luh byl částečně zasypán...

Když si to tak pročítám, zaujala mě jedna věc - v žádném sporu nevystopují ekologické organizace jako radikální odpůrci stavby, ale vždy se snaží prosadit pouze upravené řešení napravující určitý nedostatek. Proč se nedaří prosadit ani to? Vzdyť na celkovém řešení se nic nemění. Na zbývající kauzy se mrknu zase příště.

 

    Komentáře

  • Nemohu si pomoci, ale napadá mě jen ... ("Po nás potopa") :-(
    Tabitka
     
  • O tom, že na výstavbu dálnic nejsou peníze jsem již slyšel před několika lety, takže možnost shodit zpoždění ve výstavbě na ekologické aktivisty je klasická ukázka špinavé politiky. Další ukázkou je nečinnost nebo připadně provázaná činnost Ministerstva dopravy, regionální samosprávy, Správy silnic a dopravní policie, když po otevření hranic projížděly kamiony napr. Velemínem až ohrožovaly majetek a zdraví občanů. V emocionální atmosféře nějak místním občanům uniklo, že regulaci dopravy, úpravy komunikace, dopravní značení včetně např. retardérů, kontrolu dopravních předpisů včetně vážení kamionů mají dělat placené orgány a není vinou ekologů, že tomu tak nebylo - není. Takže výraz vydírání je zde na místě, ale pachatele bych hledal někde jinde než mezi ekology. P*
    pavel 123
     
  • Dnes tu mám jen takový malý zato aktuální postřeh. Ta skládka v Libčevsi /toho odpadu z Německa/ má dle sdělovacích prostředku být uhašená, hlídaná požárními hlídkami, ale mohu zaslat foto, že to tam stále hoří /dne 14.2./, dokonce na dvou místech. Smrdí to dost, čoudí ještě více. V bezprostředním okolí té bývalé skladovací haly je sice jen betonová plocha a zděné stavby, ale před areálem je poutač s cenou motorových paliv, takže tam někde bude čerpací stanice pohonných hmot. P*
    pavel 123
     
 

Jméno
Text