Přestavba centra Prahy

Nedávno jsem narazil na článek o chystané likvidaci Masarykova nádraží. Přijde mi to jako další šílenost, neboť to je poslední pražské nádraží, které má svého "ducha". Nevím, jak to jinak popsat, zkrátka určitou atmosféru. Má se buď přestěhovat za magistrálu, nebo úplně zaniknout. Oba případy mi ale přijdou nastejno, neboť budou mít stejné důsledky. Uvolněný prostor má sloužit jako stavební parcely a místo pro prodloužení Opletalovy ulice. To úzce souvisí s přestavbou Václavského náměstí. Tam se mají také začít dít věci!!!

V prvé řadě se má odklonit magistrála tak, aby se Národní muzeum opět připojilo k Václavskému náměstí. Této myšlence asi není co vytknout. Navrhované řešení je odklonit magistrálu kolem budovy bývalého Federálního shromáždění nahoru k Vinohradské, kde bude část magistrály pod povrchem, a zpátky do původní trasy se vrátí parkem po straně muzea. Jeden pruh magistrály bude odbočovat na Václavské náměstí, podobně jako je to v současnosti, ovšem s tím rozdílem, že bude průjezdná Opletalova ulice až na Florenc a navíc mají být ve spodní části Václavského náměstí postaveny veliké podzemní garáže pro cca 1000 aut - dva důvody navíc, proč na náměstí zajíždět... Mimochodem - stavbu garáží obhajuje např. Filip Dvořák, zastupitel MČ Praha 1 (ODS) takto: "v Praze 1 je 'na občanku' nahlášeno 60 000 aut a že tudíž máme ještě mnoho co dohánět, abychom uspokojili legitimní potřeby všech rezidentů Prahy 1". Zajímavé je, že na Praze 1 je hlášeno necelých 33 tisíc obyvatel, na fyzicke osoby je ale registrováno přes 66 tisíc automobilů...

Kromě automobilové dopravy se mají změnit i tramvajové linky. V prvé řadě se mají tramvaje vrátit zpět na Václavské náměstí (!!!) a propojovat Vinohradskou ulici s Vodičkovou a Jindřišskou, navíc se mají vrátit i do té Opletalovy a propojit tak Florenc přímo s centrem. Tam ale chystají zrušit autobusové nádraží, tak to zase tolik potřeba nebude, zvlášť když tam jsou dvě trasy metra. Jak to chystají s tramvajemi ve spodní části náměstí ale nevím. Podle některých studií se mají vrátit i na současnou pěší zónu. V každém případě se z Václaváku stane opět běžná ulice plná aut a tramvají bez středního zeleného pruhu a s místem pro chodce pouze na chodnících...

Abych se ale vrátil k tomu, kde jsem začal - k Masarykově nádraží. Tam denně odjíždí v průměru 110 vlaků a navíc tam má končit chystaná rychlodráha z letiště (ta je kapitolou sama pro sebe...). To vše by se mělo přesunout na Hlavní nádraží. Nedovedu odhadnout, jaký efekt bude mít koncentrace všech spojů na jedno místo. Zároveň má být na druhé straně nádraží vybudována stanice metra B a další zástavba. (momentálně tam je více méně zeleň). Těch sporných bodů je samozřejmě celá řada. Je pravda, že podobné přestavby mají i pozitiva. Je však otázka, jestli nepřevažují spíše nevýhody, jako zvětšení provozu, odstranění prostoru a zeleně apod...

Plan magistraly Vaclavak
Přestavba nádraží Plánek okolí Muzea Plánek okolí Muzea Budoucí Václavák
 

    Komentáře

  • Ahoj Lukasi, dik za zajimave informace, zvlaste pote, co jsem si prohledla fotky, mi cely plan pripada vicemene...zajimavy. Hodne zdaru do dalsiho psani!
    Beruska
     
  • Zvlastni, ze vyhral navrh, ktery pocita s odstranenim parkujicih aut a na fotce s budoucim waclavakem jich vidím dosti..
    Maomed
     
 

Jméno
Text