Ekologický rozcestník

Na tomto místě bych rád vybudoval jakýsi rozcestník na společensky sporné projekty a to jak ekologicky problematické, tak třeba i necitlivé urbanistické zásahy do zástavby Prahy. Odkazy by měly být na stránky se zajímavými informacemi o daném projektu a to jak ze stran odpůrců, ale i obhájců.

Mimochodem - většina těchto projektů má jednoho společného jmenovatele. Je velice obtížné o nich získat jakékoliv bližší a relevantní informace. Nemohu se ubránit dojmu, jako by byla snaha cokoliv utajit do té doby, dokud nebude pozdě. Chtěl bych proto poprosit o zaslání jakýchkoliv odkazů na zajímavé informace o problematických projektech, stejně jako tipy na jiné podobné akce...

Co myslíte - bude někdy možné některý z projektů z těchto stránek vymazat, neboť se neuskuteční?

Masarykovo nádraží
Projekt, který si klade za cíl přestěhování Masarykova nádraží za magistrálu, případně jeho kompletní likvidaci a přesunutí dopravy na Hlavní nádraží. V každém případě by na místě současného nádraží měly vzniknout stavební parcely a ulice Opletalova (do které se přestavbou Václavského náměstí vrátí tramvaje) bude prodloužena na Florenc.
Majetkové podnikání akciové společnosti České dráhy
www.metroweb.cz
Změní Madarykovo nádraží tvář města ?
Jaká bude budoucnost Masarykova nádraží?
Co dál s Masarykovým nádražím?
Mlhavá budoucnost Masarykova nádraží

Václavské náměstí
Sporný projekt, který ma řadu pozitiv, ale bohužel i negativ. Na jednu stranu si klade za cíl opět spojit Václavské náměstí s Národním muzeem odkloněním magistálu za budovu NM, na druhou stranu ale počítá s vybudováním velkých podzemních garáží a znovuzavedení tramvajové dopravy na náměstí a následně i na pěší zónu.
Návrat tramvajové dopravy na Václavské náměstí
Dopravně - urbanistická studie návratu tramvajové dopravy na Václavské náměstí v Praze
www.vihan.cz
Václavské náměstí může do pěti let změnit vzhled
Praha 1 - Václavské náměstí, Muzeum - přestavba magistrály, proměna náměstí
Utlumí pražský automobilismus výstavba garáží v centru města?
Je bláznovstvím zabývat se návratem tramvají na Václavák?
Potřebuje Praha 1 další podzemní garáže?
Námitky proti záměru výstavby podzemích garáží v centru Prahy

Akvárium Letná
Vybudování mořského akvária na Letné na místě bývalého Stalinova pomníku se na první pohled jako problematické nejeví, většina budovy je pod zemí a nijak neruší. Ovšem jedná se o prolomení bariéry, že se na Letné nestaví, dále hrozí, že podobná velká atrakce přitáhne stánky s občerstvením a podobné "atrakce", v horším případě v dalších stavbách. V neposlední řadě je problematická doprava, neboť mnoho návštěvníků zajisté přijede autem, to znamená potřebu parkovacích míst, navíc okolní ulice (např. Milady Horákové) patří dlouhodobě k nejvytíženějším v Praze.
Park Letná Oceanarium
Vyroste na Letné obří mořské akvárium?
Obří mořské akvárium na Letné přeci jenom bude?!

Copa Centrum Národní třída
Copa Centrum je projekt výstavby mutifunkčního centra za 2,2 mld. Kč v proluce za obchodním domem Tesco. Budova má být od Vladislavovy až po Spálenou ulici, zrušen má být "parčík", stanice metra se má přesunout pod zem. Osobně vidím dva hlavní problémy - zvýšení provozu při současném zmenšení prostoru pro tramvajové zastávky a především zrušení prostoru za stanicí metra. Je pravda, že se nejedná o moc pěkný prostor, ale přesto je tam v letních měsících plno, všechny lavičky pod stromy jsou obsazeny (a ne bezdomovci). Zkrátka míst k posezení je v centru extrémně málo a je potřeba (proto je plno i na jinak nehezkém místě). Jeden z argumentů také je, že se tím odstraní bezdomovci z této oblasti. Ale to všude, kde se začnou scházet, vybudujeme zástavbu??? Při stavbě bude muset být mimo provoz i stanice metra Národní třída...
Na Národní třídě vyroste miliardový dům
www.vihan.cz
Výstavba centra na Národní byla odložena
Copa Centrum Národní

Bytový dům u Hergetovy cihelny
Plán vystavět luxusní bytový dům vedle Hergetovy cihelny s podzemními garážemi na Malé Straně. Dům má stát na břehu Vltavy v nejznámějším pražském panoramatu. Kromě pohledu na Pražský Hrad je zde ale i několik dalších problémů, jako zničení významného archeologického naleziště, které se na tomto místě nachází.
BYTOVÝ DŮM na břehu Vltavy v areálu Hergetovy cihelny na Malé Straně




Dálnice D3
Dálnice D3 je potřebná komunikace spojující Prahu s Jižními Čechami a vedoucí dále do Rakouska. Problém, jako vždy, je s vedením trasy. Asi největší spory jsou o vedení přes Posázaví, kdy by kvůli dálnici měl být porušen poslední zachovaný přírodní celek blízko hlavního města. Má být odtěženo několik kopců včetně lesů, znehodnocené největší naleziště cihlářské hlíny u nás a nakonec má překonat malebné údolí Sázavy 100 metrů vysokým a kilometr dlouhým mostem, aby dále vedla těsně kolem Medníku dále na jih. Podle studií navíc výrazně zkomplikuje dopravu v této oblasti (přivede tranzit, ale pro místní je k ničmu, neboť má málo nájezdů a hlavně nevede do Prahy, ale pouze na vnější okruh). Tato varianta je prosazována i přes návrhy alternativních tras.
Dálnice D3
Výstavba dálnice D3 - Fakta a souvislosti
Dálnice D3 - Budějovická dálnice
iNika - D3
Ředitelství silnic a dálnic - Kompletní informace o dálnici D3

Dálnice D8
O dálnici D8 je dnes již prakticky rozhodnuto - bude se stavět ta nejméně šetrná varianta. Jedná se o tah na Drážďany, který byl bohužel dostaven až k Českému Středohoří a pak se začalo řešit, co dál. Místo toho se mohla naplánovat původní trasa okolo... Okolo dálnice přes Středohoří se rozhořel spor, neboť stavba byla chystána protizákonně. Občanská sdružení a organizace navrhly několik variant řešení, které by nejkritičtější část překonávala pomocí tunelů. Přesto se staví varianta visuté estakády, která je nejméně šetrná a navždy změní ráz této unikátní krajiny... Druhé, podobně kritické místo, je při překonávání Krušných hor.
Tisková zpráva ombudsmana k výstavbě dálnice D8 v CHKO České středohoří
Sdružení pro přírodu
Ředitelství silnic a dálnic - Průchod dálnice D8 CHKO České středohoří
Evropská investiční banka a Dálnice D8
Ředitelství silnic a dálnic - Kompletní informace o dálnici D8

Dálnice R35
Jedná se o stavbu rychlostní komunikace spojující Turnov a Jičín, ve větším měřítku má být součástí tranzitu Přes Liberec a Hradec Králové. Po zavedení mýtného hrozí, že se "domácím nevyplatí po ní jezdit a budou nadále využívat současnou paralelní komunikaci a dálnice zůstane pouze pro kamionovou dopravu. Z pohledu ochrany prostředí se v případě prosazované severní varianty jedná o rozdělení Českého ráje na dvě části, z turistického hlediska o zničení nejatraktivněších lokalit a vyhlídek.
Občanské sdružení S drakem rval se Michael
PRO a PROTI stavbě dálnice Českým rájem
Silnice R 35 zničí Český ráj
Územní plán VÚC Libereckého kraje
Ředitelství silnic a dálnic - Kompletní informace o rychlostní silnici R35
Rychlostní silnice R35

Dálnice D11
Další potřebná dálnice ve směru z Prahy na Hradec Králové, Trutnov a dále do Polska. Jako i v jiných případech je zde řada sporných bodů, především jde o ochranu cenného lužního lesa a chráněných druhů živočichů a rostlin při průchodu dálnice Národní přírodní rezervací Libický luh. Návrh ekologů je, že když už musí (???) vést přes rezervaci, aby byl jako estakáda a nebránil migraci živočichů a nikoliv na náspu, jak je plánováno.
Sdružení pro výstavbu dálnice D11-A3
Ředitelství silnic a dálnic - Kompletní informace o dálnici D11
Dálnice D11 je potřebná, ale musí respektovat přírodu
Ochrana přírody v ČR versus dálnice D11 aneb jak pracují naši zákonodárci a úředníci.
Dálnice D11

Spalovna Opatovice
Jedná se o chystanou stavbu spalovny odpadů v areálu elektrárny Opatovice s kapacitou 96 tisic tun v budoucnu rozšiřitelných až na 200 tisíc tun odpadu ročně. Projekt je problematický z ekologického, ale i ekonomického hlediska. Spalovna má podobnou koncepci, jako spalovna v Liberci, ale ani ta není zdaleka využita a je prodělečná. Tomu se má zabránit dovozem odpadu ze zahraničí. Jelikož to není takto přímo možné, jsou snahy o změnu zákona, případně prosazení, že se nejedná o spalovnu odpadu, ale o "energetické využití odpadu". V praxi se jedná o to samé, ale dovoz odpadu za účelem následného využití je možný...
Spalovna odpadů v Opatovicích (PDF - 210 kB)
Technologie zpracování odpadu pomocí mechanicko-biologických úprav (PDF - 145 kB)
Informace o ekonomické situace spalovny komunálního odpadu v Liberci (PDF - 57 kB)
Pomozte zabránit výstavbě spalovny v Opatovicích
Spalovna ano či ne? Co bude dál?
Vyroste v Opatovicích nová spalovna komunálního odpadu?

Přehrady na Jizeře
Vodohospodáři již od 80. let plánují postavit soustavu přehradních nádrží v Krkonočích a Jizerských horách. Asi nejznámější je plán na stavbu 135 m vysoké přehrady Vilémov, která by měla zaplavit údolí Jizery od Pasek nad Jizerou po Harrachov. Proti jsou ekologové, KRNAP, okolní obce i obyvatelé. Přesto se vodohospodáři nevzdávají.
Plánovaná vodní nádrž v Krkonoších
Lidé se bojí, že je zničí přehrada
Nádrže by zatopily západní Krkonoše
Uprostřed hor má vyrůst přehrada

Jezy na dolním Labi
Další velmi sporný projekt má zachránit upadající vodní dopravu. Ta v roce 1991 přepravila přes 5,9 mil. tun, ale v roce 1997 již jen 1,7 mil. tun a to přesto, že v tomto roce bylo splavných 230 dnů oproti 91 splavných dnech v roce 1991. Přesto se argumentuje tím, že na vině je špatná splavnost Labe (a jsou započítávány i roky, kdy nebylo splavné pro vysokou vodu, přestože při té situaci jezy nepomohou). Stavba jezů vážně ohrožuje jednu z nejvzácněších oblastí na dolním Labi v chráněné krajinné oblasti. Kromě zatopených oblastí s vzácnou faunou jsou ohroženi i lososi, kteří se sem po více jak 50ti letech začali vracet. A jestě trochu matematiky: Při rekordním suchu v roce 2000 měli rejdaři škodu 83 mil. Kč. pokud by takové sucho bylo každý rok (což se nedá předpokládat), vyšplhaly by se škody k ceně jezů někdy za 100 let (což je jejich plánovaná životnost). Nemohu se zbavit dojmu, že i při nejméně příznívé situaci je výhodnější dotovat případné ztráty...
Na Dolním Labi nejde jen o přírodu
Jediný stupeň na Labi má politickou podporu
Nestavme jezy,bude dost na Spolchemii
Stavět jezy na Labi je nesmysl i podle exministra Moldana
Labské jezy: Stavba za všechny peníze
Stenozáznamy vystoupení z jednání Senátu k Zákonu o vnitrozemské plavbě 29.1.2004
Rejdaři na dně
Labské jezy a "nová" fakta

Plavební kanál Dunaj-Odra-Labe
Megalomanský projekt o propojení Dunaje, Labe a Odry. Jedná se o projekt za stamiliardy korun s velmi pochybnou návratností. Dokonce i NKÚ ho označuje za velice rizikový. Argumenty pro stavbu je snížení kamionové zátěže, ovšem silniční a vodní doprava si prakticky nekonkurují. Lodě převážejí rozměrné náklady, u nichž nehraje velkou roli přepravní čas. Navíc téměř souběžně s uvažovanou trasou kanálu vede rekonstruovaný železniční koridor, který bezpochyby zvládne případný nárůst poptávky po dopravě v tomto koridoru. Koridor se staví systémem salámu, podobně jako dálnice - kde to jde, kus se rychle postaví. První velký úsek Dunaj - Břeclav za dvacet miliard se stal součástí příloh ke smlouvě o rozšíření Evropské unie. Česká vláda zařadila první etapu mezi své priority pro financování z evropského Fondu soudržnosti. Již tato první část by poškodila unikátní přírodu lužních lesů a mokřadů podél Moravy a Dyje.
Plavební kanál Dunaj-Odra-Labe
Kanál Dunaj - Odra - Labe je opět na scéně
Průplav Dunaj - Odra Labe
Kanál není salám
Megalomanský kanál dostal zdrcující vysvědčení
Kanál Dunaj-Odra-Labe znovu na scéně (PDF - 130 kB)
Kanál Břeclav-Dunaj. První etapa stavby kanálu Dunaj-Odra-Labe (PDF - 240 kB)
Důležitý evropský integrační projekt vodní koridor Dunaj–Odra–Labe (PDF - 650 kB)
Vodní cesty a plavby 1-2/2002
Vodní cesty a plavby 4/2002

 

Jméno
Text